دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 513 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
عنوان: دانلود پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت استراتژیک
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 29 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 29 اسلاید با عنوان "مقدمه ای بر مدیریت استراتژیک" بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
چارچوب مباحث مقدمه ای بر مدیریت استراتژیک
الزامات تنظیم وسازماندهی برنامه های استراتژیک
جایگاه استراتژی
مفهوم مدیریت استراتژیک
تدوین استراتژی
اجرای استراتژی
ارزیابی استراتژی
الگوی جامع تدوین سند راهبردی
الگوی جامع تدوین سند راهبردی
الگوی مدیریت استراتژیک
سطوح مدیریت استراتژیک
مقایسه سطوح برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت
سطح کل سازمان
سطح بخشی / واحد تجاری استراتژیک / کسب و کار
سطح وظیفه ای
چارچوب جامع تدوین استراتژی
چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)
مرحله شروع
مرحله ورودی
مرحله تطبیق یا مقایسه
ابزارهای تطبیق عوامل
مرحله تصمیم گیری
فرایند انتخاب استراتژیک
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 897 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 94 |
عنوان: دانلود پاورپوینت مرحله ورودی در مدیریت استراتژیک
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 94 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 94 اسلاید با عنوان " مرحله ورودی در مدیریت استراتژیک " بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)
چارچوب مباحث مرحله ورودی
نوع شناسی محیط
بررسی عوامل خارجی
الگوی بررسی محیط خارجی
اجزای محیط خارجی شرکت
لایه های محیط
محیط کلان یا عمومی
مهمترین عوامل اقتصادی
عوامل اجتماعی-فرهنگی
مهمترین عوامل اجتماعی - فرهنگی
اثرات پیشرفت های فن آوری
مهمترین عوامل تکنولوژیکی
عوامل سیاسی-قانونی/حقوقی
مهمترین عوامل سیاسی ، حقوقی و قانونی
عوامل جهانی
الگوی پنج نیروی رقابتی مایکل پورتر
برخی موانع ورودی که در خیلی از صنایع وجود دارد
ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
فرصت ها و تهدیدهای محیط (کلان و خرد)
گام های تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
تحلیل نتایج ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
کاربرگ های بررسی عوامل خارجی
شناسایی فرصت ها و تهدیدها
تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
بررسی عوامل داخلی
دسته بندی قوت ها
فرآیند بررسی عوامل داخلی
رویکرد وظیفه ای برای بررسی عوامل داخلی
مواردی که در رویکرد وظیفه ای مورد بررسی قرار می گیرند
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
مراحل بررسی عوامل داخلی
تعریف ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
قوت ها و ضعفهای اصلی در داخل سازمان
گام های تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
تحلیل نتایج ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
کاربرگ های بررسی عوامل داخلی
شناسایی قوت ها و ضعف ها
تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
ماتریس بررسی رقابت (CPM)
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 72 |
طراحی و کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیتABC جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات در بیمارستانهای دولتی ) مطالعه موردی بیمارستان شهید فقیهی شیراز)
مقدمه
امروزه با رشد و توسعه تکنولوژیهای پیشرفته در ابعاد مختلف توام با افزایش پیچیدگی و تنوع فعالیتها، درک این تغییرات و سنجش تاثیرات آن بر هزینه های سازمانی اهمیت زیادی دارد. اهمیت این امر برای واحدهای خدماتی با توجه به اینکه درجه تنوع و تغییرات در آنها، نسبت به فعالیتهای تولیدی بیشتر است، مضاعف می باشد. بدیهی است که شناخت این فعالیتها و سنجش تاثیرات آن برهزینه های سازمانی مستلزم طراحی یک سیستم مناسب هزینه یابی در این زمینه می باشد. اهمیت شناخت وکنترل هزینه ها چه در موسسات دولتی و چه در سازمانهای خصوصی بر کسی پوشیده نیست. اما دستیابی به این مهم، نیازمند طراحی یک سیستم مناسب و کارآ است که قادر به شناخت تنوع وپیچیدگی فعالیتهای، وسنجش تاثیرآن بر هزینه های ارائه خدمات باشد. سیستم های سنتی هزینه یابی، خصوصا سیستمهایی که در سطح بیمارستانهای کشور استفاده می گردد، بدلیل ماهیت آن عملا قادر به برآوردن این انتظارات نمی باشد. چون این سیستمها بر اساس یکسری تعرفه های ثابت وضع شده و بدون توجه به شرایط و وضعیت هر بیمارستان، بهای تمام شده خدمات ارائه شده را محاسبه می کند. بدیهی است که استفاده از این روش علاوه بر این که باعث ایجاد اشکالات و نواقصی در محاسبه بهای تمام شده واقعی می گردد، اطلاعات مناسبی را برای تصمیم گیری در اختیار مدیران قرار نمی دهند. بنابراین لزوم استفاده از سیستمهای نوین هزینه یابی که در سطح دنیا معمول می باشد، بعنوان یک ضرورت اساسی مطرح است. یکی از سیستم های نوین هزینه یابی که کاربردهای گوناگون آن در فعالیتهای خدماتی روز به روز در حال گسترش است، سیستم “هزینه یابی برمبنا ی فعالیت“ یا اصطلاحا سیستم "ABC"1 است. این سیستم با بکارگیری روشهای مناسب، اثرات حاصل از تغییرات فعالیتها، پیچیدگی، تنوع و ویژگیهای خاص هر فعالیت را در محاسبه هزینه های آن منظور می کند. یکی از ویژگیهای این سیستم که آن را از سایر سیستم ها متمایزمی کند، توانایی شناسایی دقیق هزینه ها وارائه اطلاعات غیر مالی جهت بهبود عملکرد وافزایش کار آیی فعالیتها می باشد. و تا حد ممکن با بکارگیری روشهای مناسب این اثرات را بطور کمّی جذب محاسبه بهای تمام شده خدمات و محصولات می کند.
2-فواید ناشی از اجرا و بکارگیری سیستم پیشنهادی
با توجه به اینکه سیستم تعرفــــه گذاری موجود در نظام بیمارستانی از جنبه های مختلف مناسب نمی باشد، بنابراین ارائه سیستمی که بتواند نقایص سیستم موجود را برطرف کند، بسیار مفید و اساسی تلقی می گردد. فواید ناشی از اجرای سیستم پیشنهادی، با توجه به استفاده کنندگان اطلاعات سیستم هزینه یابی بیمارستانی (مدیران و تصمیم گیرندگان بیمارستان، دولتها، بخش خصوصی، شرکتهای بیمه و سرمایه گذاران) متفاوت می باشد. بطور کلی فواید ناشی از اجرای سیستم پیشنهادی در دو جنبه اصلی قابل طرح است که عبارتند از:1- اطلاعاتی که سیستم پیشنهادی می تواند برای استفاده کنندگان داخلی بیمارستان فراهم کند و2- اطلاعاتی که این سیستم می تواند برای سایر استفاده کنندگان خارجی فراهم کند. بر این اساس مهمترین منافع سیستم پیشنهادی برای استفاده کنندگان داخلی عبارت است از
1-ارائة مفاهیم نظری در مورد معرفی و شناسایی مبانی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) و سازمانهایی که این سیستم را برای هزینه یابی و تهیه اطلاعات مورد نیاز بکار گرفته اند.
2-تخصیص دقیق هزینه ها به فعالیتهای مورد نیاز برای انجام خدمات وسپس محاسبه دقیق و صحیح بهای تمام شده خدمات ارائه شده از طرف بیمارستان با توجه به مبانی سیستم ABC در بخشهای مختلف.
3-تهیه و ارائه اطلاعات جانبی برای تصمیم گیرندگان و مدیریت بیمارستان، از جمله استاندارد نمودن فعالیتها، آنالیز فعالیتها، شناسایی فعالیتهای دارای ارزش افزوده و بدون ارزش افزوده، تعیین زمان انجام فعالیتها، تعیین مواد ولوازم مصرفی برای انجام هر فعالیت، ابزار وتجهیزات مورد نیاز برای انجام فعالیتها و غیره.
4-تعیین منابع و امکانات مورد نیاز برای انجام فعالیتها از نظرمیزان هزینه منابع مصرفی.
5-فراهم نمودن اطلاعات لازم برای نظام بودجه بندی بیمارستانی خصوصاً بودجه بندی بر مبنای فعالیت 1(ABB) .
6-فراهم کردن اطلاعات مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان در بخشهای مختلف بیمارستان و همچنین ارزیابی عملکرد با سایر بیمارستانها 2(BM )برای جبران دهی خدمات و تشویق عملکرد مناسب.
7-فراهم کردن یک مبنا وپایه برای اجرای سیستم بهبود مستمر3 از طریق بکارگیری سیستم کایزن و هزینه یابی هدفی4.
منافع ناشی از اجرا و بکارگیری سیستم پیشنهادی برای استفاده کنندگان خارجی
1-ارائه اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت این بخش در نظام بیمارستانی.
2-استفاده از اطلاعات تعیین نرخ بازگشت سرمایه 5 (ROI )، سودآوری سرمایه گذاری انجام شده و مقایسه آن با سایر سرمایه گذاریها در بخشهای مختلف اقتصادی.
3-تصمیم گیری در خصوص تعیین و وضع میزان تعرفه و فرانشیز پرداختی از طرف سازمانهای بیمه با توجه به نوع بیماریها و خدماتی که از طرف بیمارستانها به بیمه شدگان ارائه می گردد.
3- پیشینه قیمت گذاری خدمات پزشکی
تا اواخر دهة80 صحت محاسبه هزینه ها در بیمارستانها و مراکز بهداشتی به عنوان یک مسأله اساسی مطرح نبود. اما از سال 1983با توجه به افزایش نقش تکنولوژی در ارائة خدمات بهداشتی و تخصصی شدن بیشتر فعالیتها، این سازمانها برای ارائة بیشتر خدمات و جبران هزینه ها نیاز به بکارگیری و استفاده از روشهای هزینه یابی برای محاسبه درآمد و هزینه ها داشتند. برای این منظور بیشتر بیمارستانها سیستم محاسبه هزینه ها و تعرفه های خود را بر اساس روش تشخیص گروههای متخصص6(DRG)گذاشتند.بر اساس این روش جدید، بیمارستانها بر اساس تشخیص گروه متخصصان (DRG) هزینه ها و بهای تمام شده خدمات را در ازاء کارهای انجام شده برای بیمار، محاسبه می کردند.
در قرن نوزدهم، اهمیت کسب اطلاعات صحیح در مورد هزینه های ارائة خدمات و تاکید بر اهمیت مدیریت هزینه، باعث گردید تا سیستم محاسبه هزینه ها از یک مبنا ثابت تغییر داده شود تا علاوه بر اخذ مبلغ پایه، بخشی از هزینه ها نیز که هزینه های متغیر است بر اساس تشخیص گروه متخصصان (DRG) از بیماران اخذ گردد. این مسأله تا حد زیادی باعث افزایش اثر بخشی و واقعی تر شدن سیستم هزینه یابی بیمارستانی گردید. بطوریکه این روش تا بحال زیر بنای بیشتر سیستمهای موجود برای محاسبه هزینه ها بوده است.
بعد از موفقیت و گسترش چشمگیر سیستم ABC در بخش صنعت و با توجه به قابلیتهای این سیستم، از اوایل دهة نود کاربرد آن در فعالیتهای خدماتی خصوصاً در بیمارستانها و مراکز مراقبتی مطرح گردید. در این میان کاپلن ((Kaplan,1990 نسبت به دیگران سهم مهمی در گسترش سیستم ABCدر فعالیتهای خدماتی داشت. همزمان با معرفی و کاربرد این سیستم، صحت هزینه های محاسبه شده در بخش درمان برای مدیران بیمارستانها، پزشکان، کارکنان بیمارستان و سرمایه گذاران در بخش بیمارستان و همچنین دولتها اهمیت زیادی پیدا نمود و این افراد در واقع کسانی بودند که از اطلاعات هزینه ای بیمارستان به نحوی در تصمیم گیریهای خود استفاده می کردند. بطوریکه بعد از مطرح شدن این سیستم و اثبات قابلیتهای آن، تا سال 1997 بیش از 20% بیمارستانهای آمریکا و کانادا از سیستم ABCبرای محاسبة بهای تمام شدة خدمات ارائه شده و کنترل هزینه ها، استفاده می کردند.
4 -مکانیزم اجرائی سیستم ABC و بررسی دیدگاههای این سیستم
سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت یکی از سیستم های نوین هزینه یابی است که می تواند بطور مجزا ویا همراه با سیستم های موجود هزینه یابی در جهت فراهم کردن اطلاعات مناسب در تصمیم گیریها استفاده شود. یکی از ویژگیهای مهم ABC که آن را از سیستم های سنتی متمایز می سازد، توجه به پدیده های نوین عملیاتی و اثرات تکنولوژی حاکم بر وضعیت موجود است و تا حد ممکن با بکارگیری روشهای مناسب، این اثرات را به طور کمّی جذب خدمات ارائه شده می کند.
در سیستم های هزینه یابی سنتی، عموما" از طریق ایجاد مراکز هزینه، کلیه هزینه های دوایر عملیاتی وغیر عملیاتی بر تعداد ونوع خدمات ارائه شده تقسیم می شود تا از این طریق بهای تمام شده تعیین گردد. در این سیستم ها هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین فعالیت های لازم جهت ارائه خدمات و میزان استفاده از منابع وجود ندارد. در نتیجه بهای تمام شده منعکس کننده مستقیم فعالیت ها و ارزش های منابع بکار گرفته شده نمی باشد. سیستم ABC این مشکل را بوسیله مرتبط کردن هزینه های سازمانی با هزینه های فعالیت های عملیاتی مرتفع می سازد.
از نظر عملی، سیستم ABC روابط علّی بین ایجاد هزینه ها و فعالیتهای لازم جهت ارائه خدماتی را که برای سازمان ارزش اقتصادی ایجاد می کنند، مشخص می سازد. این سیستم از این باور سرچشمه می گیرد که خدمات، فعالیتها را مصرف می کنند و فعالیتها منابع را. در این روش ابتدا هزینه ها به فعالیتها تخصیص می یابد و سپس هزینه های تخصیص یافته به فعالیتها، بر مبنای استفاده هر یک از خدمات از فعالیتها، به آنها تخصیص داده می شود (شکل شماره1). در واقع هزینه یابی بر مبنای فعالیت شیوه ای است که بر اساس آن، هزینه خدمات و یا محصولات به عنوان جمع هزینه فعالیتهایی که به خاطر ارائه آنها انجام می شود، بدست می آید.
تخصیص هزینه ها به خدمات
تعیین مبنای هزینه
مراکز فعالیت
هزینهها
مرحله دوم تخصیص
مرحله اول تخصیص
منابع
فعالیتها
شکل شماره1 مکانیزم اجرائی سیستم ABC
منبع: (Turny,P”Activity Based Costing”Kogan Page,1997 )
از نظر فرآیندی در سیستم ABC، طرحریزی هزینه ها با تاکید بر فرآیند مستمر بهسازی است. در این روش بر شناسایی فعالیتهای دارای ارزش افزوده و فعالیتهای بدون ارزش تاکید می شود و برای حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده تلاش می شود. به بیان دیگر روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت را می توان برای شناسایی و حذف فعالیتهایی بکار برد که باعث افزایش هزینه ها می شوند، بدون آنکه ارزش افزوده ای را دریافت کنندگان خدمات ایجاد کنند. هزینه های بدون ارزش افزوده، هزینه آن گروه از فعالیتهایی است که می توان آن را حذف کرد بطوریکه کاهشی در کیفیت خدمت، عملکرد و یا ارزش آن رخ ندهد. با بکارگیری این دیدگاه سیستم ABC، می توان به کاهش هزینه ها، از طریق حذف فعالیتهای اضافی و غیر سودمند و یافتن روشهای جدید و اقتصادی برای انجام فعالیتهای دارای ارزش افزوده دست یافت.
5-سیستم هزینه یابی چیست؟
به کلیه متدها و روشهایی که جهت شناسایی، کشف و تعیین هزینه های تشکیل دهنده خدمات یا محصولات می گردد را هزینه یابی گویند.
1-هزینه یابی بیمارستانی و تجزیه و تحلیل هزینه ها می تواند به سیاستگزاران، مدیران بیمارستان و بخشها کمک کند تا دریابند که نظام بیمارستانی تا چه اندازه از نظر مالی به اهدف تعیین شده دست یافته است.
2- اطلاعات هزینه یابی و تجزیه و تحلیل آنهامی تواند ابزارهای مناسبی را برای تصمیم گیریهای مدیریت فراهم کند.
3- این سیستم اطلاعاتی را فراهم می کند که بر اساس آن می توان با مقایسه این اطلاعات با بودجه های تعیین شده برای هر بخش و یا مقایسه آن با سالهای قبل، عملکرد قسمتهای مختلف را ارزیابی کرد و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود.
4- اطلاعات هزینه یابی می تواند درنظام بودجه ریزی و برنامه ریزی آینده بکار گرفته شود و همچنین مبنایی را برای نرخهای جذب هزینه در طول دوره، فراهم کند تا بر این اساس نظام هزینه یابی بتواند بطور واقعی عملکرد مالی سازمان را نشان دهد.
5- علاوه بر این با دسترسی به اطلاعات هزینه یابی می توان درآمدهای ایجاد شده درهر بخش و یا کل بیمارستان را با هزینه های اتفاق افتاده مقایسه کرد و با شناسایی بخشها و مراکز فعالیت پرهزینه، علل ایجاد هزینه ها را شناسایی و تصمیمات مناسب را برای کاهش این هزینه ها اتخاذ نمود. 6-مراحل طراحی سیستم پیشنهادی
گام اول: تشکیل تیم طراحی سیستم و تیم جمع آوری اطلاعات
گام دوم: تعریف مراکز فعالیت
فعالیت کاری است که توسط انسان دستگاه و یا ترکیب هر دو در راستای اهداف تعیین شده انجام می شود. عنصر اصلی در تعیین فعالیت هدف هزینه است.
چون مراکز فعالیت عامل ایجاد هزینه های مستقیم در خود مرکز فعالیت و عامل جذب هزینه های غیر مستقیم از سایر مراکز فعالیت می باشند.
برای انتخاب مراکز فعالیت در هر بیمارستان باید به نوع کار و هدفی که برای هر بخش تعریف شده است، توجه کرد.
برای تفکیک مراکز فعالیت در ابتدای اجرا و بکارگیری سیستم بهتر است که این مراکز فعالیت طوری تعریف شوند که با ساختار سازمانی و حسابداری بیمارستان تطبیق داشته باشد. از آنجا که در بیشتر سیستم های موجود هزینه یابی بیمارستانی، کلیه اطلاعات هزینه ای براساس تقسیم بندی سازمانی پایه گذاری شده است این تقسیم بندی وباعث سهولت در جمع آوری اطلاعات طراحی سیستم و راحتی کاربران آن می گردد. برای شناسایی مراکز فعالیت می توان از روش مصاحبه، مشاهده و....استفاده کرد.
گام سوم تفکیک مراکز فعالیت بر حسب عملیات
مراکز فعالیت در هر بیمارستان عمدتا برحسب عملیاتی که انجام می دهند به سه دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :
1-مراکز فعالیت عملیاتی: مراکز فعالیت عملیاتی، بخشهایی هستند که بطور مستقیم درگیر فرآیند ارائه خدمات به بیماران می باشند. از قبیل بخشهای جراحی و یا بخشهای مراقبتی بستری. این بخشها در اصطلاح “بیمار محوری“ می باشند.
2-مراکز فعالیت تشخیصی: این مراکز فعالیت برای ارائه خدمات تشخیصی وجانبی به بخشهای عملیاتی وبیماران فعالیت دارند و می توانند به عنوان واحدهای مستقل هزینه ای به حساب آیند. مانند واحد آزمایشگاه و یا رادیولوژی. این بخشها در اصطلاح “خروجی محوری“ می باشند.
مراکز فعالیت پشتیبانی عمومی: این مراکز فعالیت خدمات عمومی و پشتیبانی را جهت مراکز فعالیت عملیاتی و تشخیصی انجام می دهد و بطور مستقیم درگیر ارائه خدمات به بیماران نمی باشند مانند واحد حسابداری و یا واحد تدارکات. این بخشها را در اصطلاح “خدمات محوری“ می نامند.
بعد از تفکیک مراکز فعالیت برحسب عملیات، باید مشخص گردد که در هر مرکز فعالیت، چند مرکز فعالیت باید تعریف و شناسایی گردد. برای تعریف مراکز فعالیت داخلی، هدف، عملکرد و نوع خروجی هر مرکز فعالیت نیز مهم است. به عنوان مثال در واحد آزمایشگاه از آنجا که خروجیهای این مرکز فعالیت از یکدیگر متفاوت می باشد کل این واحد را نمی توان به عنوان یک مرکز فعالیت درنظر گرفت بلکه باید با توجه به مرکز فعالیت اصلی، مراکز فعالیت داخلی نیز برحسب نوع خروجی تفکیک و شناسایی شوند.
البته تعریف مراکز فعالیت تشخیصی به عنوان یک مرکز فعالیت نهایی بستگی به هدف هزینه یابی دارد. درمواردی که نیاز به اطلاع از هزینه ها وبهای تمام شده خروجیها نمی باشد، می توان این واحدها را به عنوان یک مرکز فعالیت هزینه ای واسط تلقی کرد. در این حالت کل هزینه های این مرکز فعالیت بر حسب میزان استفاده سایر بخشهای عملیاتی از آن تسهیم می گردد. اما اگر قیمت گذاری و تعیین بهای تمام شده برای هر خروجی مورد نیاز باشد لازم است که مراکز فعالیت برحسب خروجیها تفکیک شوند.
از دیدگاه تسهیم هزینه در سیستمABC مراکز فعالیت، به مراکز فعالیت نهایی و مراکز فعالیت واسطه ای تقسیم می شوند. مراکز فعالیت نهایی مراکزی هستند که در مرحله نهایی ارائه خدمت به بیماران نقش دارند بطوری که این مراکز دارای خروجی فیزیکی می باشند. مراکز فعالیت واسطه ای به مراکزی اتلاق می گردد که بطور مستقیم در ارائه خدمت به بیماران نقش ندارند بلکه عملکرد آنها بیشتر در راستای فراهم کردن تسهیلات برای مراکز فعالیت نهایی است. این بخشها دارای خروجی خاصی نمی باشند ودر تقسیم بندی سلسله مراتبی فعالیتها در سیستمABC به عنوان حلقه های واسط ارائه خدمات به بیماران محسوب می گردند. از دیدگاه هزینه ای سیستمABC، به مراکز فعالیت نهایی اصطلاحا “کانون نهایی هزینه“ اتلاق می گردد وبه مراکز فعالیت واسط، “کانون هزینه واسطه ای“ گفته می شود.
گام چهارم تعیین خروجی و برون داد هر مرکز فعالیت
بعد از مشخص شدن مراکز فعالیت، مرحله بعدی تعیین خروجی و برونداد برای هر مرکز فعالیت است. تعیین برونداد هر مرکز فعالیت بستگی به تصمیم گیری درمورد دو عامل کلیدی دارد: اول اینکه هدف از هزینه یابی و تحلیل هزینه ها مشخص گردد. به عنوان مثال اگر هدف تعیین قیمت گذاری خدمات ارائه شده برحسب خروجیها و یا نیاز به مقایسه عملکرد بیمارستانهای مختلف با یکدیگر باشد، لازم است که مراکز فعالیت برحسب خروجی تفکیک گردیده و سپس هزینه ها براساس خروجیها محاسبه شوند. عامل دیگری که در تعریف برونداد و خروجی برای هر مرکز فعالیت مهم است، میزان اطلاعات در دسترس برحسب خروجیها است. درصورتیکه اطلاعات هزینه یابی برای خروجیها در سطوح پایین و جزئی تر فراهم نباشد، مراکز فعالیت بر حسب خروجیهای سطوح بالاتر تفکیک شده و اطلاعات هزینه ای نیز براساس خروجیهای سطوح بالاتر جمع آوری می گردد.
عامل دیگری که درتعیین و تفکیک خروجیها و برون داد هر مرکز فعالیت باید درنظر گرفته شود، نوع خروجیها می باشد. به عنوان مثال اگر واحد آزمایشگاه به عنوان یک مرکز فعالیت کلی در نظر گرفته شود درداخل این واحد، آزمایشگاههای مختلفی وجود دارد. مانند آزمایشگاه هماتالوژی، آزمایشگاه میکروب شناسی و... بدیهی است که در داخل هرکدام ازاین آزمایشگاهها نیز ممکن است آزمایشهای متعددی انجام شود مانند آزمایش تعیین غلظت خون و یا آزمایش تعیین قند خون. برای هزینه یابی در این مراکز فعالیت، از آنجا که خروجی هرکدام با یکدیگر متفاوت است و هر خروجی بهای تمام شده مربوط به خود را دارد. بنابراین، باید کل مرکز فعالیت براساس خروجی تفکیک شود و عملیات هزینه یابی بر حسب خروجی گام پنجم:عملیات هزینه یابی بر اساس هر مرکز فعالیت
هزینه های هر مرکز فعالیت ازنظر رفتار به دو گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از: هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم. هزینه های مستقیم به
هزینه های اتلاق می گردد که در راستای انجام کارها و فعالیتهای هر مرکز فعالیت باشد و با حجم کارها و فعالیتها، تغییر کند. هزینه های غیر مستقیم هزینه هایی است که ارتباطی با حجم فعالیتها و کارها ندارد، بلکه به عنوان هزینه های کلی هر بخش محسوب می شوند.
هزینه نیروی انسانی
هزینه نیروی انسانی در مراکز فعالیت، شامل هزینه های حقوق، اضافه کاری، بهره وری و کلیه مزایایی است که بیمارستان به کارکنان پرداخت می کند. علاوه براین، کلیه هزینه های جانبی از قبیل بیمه، مالیات و... که بیمارستان در رابطه با کارکنان متحمل می شود، جزء هزینه های نیروی انسانی محسوب می گردد.
هزینه مواد و ملزومات مصرفی
هزینه های مواد و ملزومات مصرفی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از هزینه های مواد مستقیم و هزینه های مواد غیرمستقیم. هزینه های مواد مستقیم هزینه هایی است که برای ارائه خدمات از طرف هر مرکز فعالیت مصرف می شود
هزینه های مواد مصرفی غیر مستقیم، شامل هزینه هایی است که با ارائه خدمات به هر بیمار و یا خروجیهای هر بخش ارتباط ندارد بلکه این هزینه ها بیشتر برای فعالیتها و کارهای کلی هر مرکز فعالیت استفاده می شود
ها، انجام گیرد.
هزینه های استهلاک
هزینه های استهلاک در واقع هزینه های جایگزینی اموال وتجهیزات موجود
می باشد که متناسب با استفاده و عمر مفید آنها باید محاسبه شود. با توجه به اینکه اموال و تجهیزات در هر سازمانی با توجه به قیمت زیادی که به خود اختصاص می دهند، نقش مهمی در تعیین بهای تمام شده دارد. بنابراین این هزینه باید دقیقاً مشخص شود.
هزینه های سربار
هزینه های سربار شامل هزینه های ایجاد شده و یا مربوط به هر مرکز فعالیت می باشد که در گروه هزینه های دستمزد، نیروی انسانی و مواد مصرفی قرار نمی گیرد.این هزینه ها از نظر مقدار معمولا ارتباطی با حجم عملیات ندارند. مانند هزینه آب مصرفی و یا هزینه پذیرایی در یک مرکز فعالیت خاص.
گام ششم نسبت دادن هزینه های هر مرکز فعالیت به مراکز هزینه نهایی
در سیستم بیمارستانی،علاوه بر بخشهای عملیاتی که بطور مستقیم درگیر ارائه خدمات به بیماران می باشند یکسری بخشهای جانبی نیز برای سرویس دادن به بخشهای عملیاتی ایجاد می گردند، به همین دلیل هزینه های مربوط به این مراکز فعالیت باید به بخشهای عملیاتی تخصیص داده شود. بنابراین هزینه ها از نظر منشاء ایجاد نیز به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:1 - هزینه هایی که در داخل هر مرکز فعالیت ایجاد می شوند و 2-هزینه های که از سایر مراکز فعالیت به هر مرکز تخصیص می یابد. برای مشخص کردن این هزینه ها، در مرحله اول باید تمامی هزینه های مربوط به هر بخش(مستقیم و غیر مستقیم) شناسایی شود و سپس بر اساس مبنا استفاده سایر بخشها از خدمات هر
باید تمامی هزینه های مربوط به هر بخش(مستقیم و غیر مستقیم) شناسایی شود و سپس بر اساس مبنا استفاده سایر بخشها از خدمات هر بخش، این هزینه ها را بخشهای گیرنده خدمت تسهیم کرد. با توجه به اینکه در عمل یک ارتباط متقابل بین قسمتهای مختلف بیمارستان در ارائه خدمت به یکدیگر وجود دارد، این ارتباط در تسهیم هزینه ها نیز باید در نظر گرفته شود.
برای تسهیم هزینه ها در مراکز فعالیتی که خود شامل چندین مرکز فعالیت داخلی می باشند، در دو مرحله می توان عملیات تسهیم را انجام داد. در مرحله اول باید هزینه های مشترک ایجاد شده را بر اساس یک مبنای منطقی به مراکز فعالیت داخلی تخصیص داد و سپس هزینه های مراکز فعالیت داخلی را به دوایر گیرنده خدمت تسهیم کرد. به عنوان مثال در واحد انبار یکسری فعالیتهای مشترک مانند اداره کردن وکنترل کارها، عملیات دفتری، تخلیه بار و...بصورت مشترک در بین چند انبار انجام می شود که هزینه این فعالیتها، قابل تخصیص به یک مرکز فعالیت خاص نمی باشد، بلکه خدمات آنها مربوط به کل مراکز فعالیت است. برای این منظور لازم است که ابتدا هزینه های داخلی این مرکز فعالیت تسهیم شود، سپس هزینه های هر مرکز فعالیت بر اساس ماتریس تسهیم هزینه ها به مراکز دریافت کننده خدمت تخصیص یابد.
گام هفتم محاسبه بهای تمام شده بر حسب هر خروجی
پس از مشخص شدن هزینه های مربوط به مراکز فعالیت نهایی یا مراکزی که دارای خروجی می باشند، برای محاسبه بهای تمام شده مربوط به هر خروجی، کل هزینه های تخصیص یافته به هر مرکز فعالیت را بر تعداد خروجیهای تعریف شده برای هر مرکز فعالیت تقسیم شده واز این طریق بهای تمام شده بر حسب هر خروجی به دست می آید.
8-مراحل انجام شده برای محاسبه بهای تمام شده در محل مورد مطالعه
گام اول تفکیک و تعیین مراکز فعالیت
1-مراکز فعالیت عملیاتی
2-مراکز فعالیت تشخیصی
3-مراکز فعالیت پشتیبانی واداری
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 953 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 81 |
عنوان: دانلود پاورپوینت مرحله مقایسه در مدیریت استراتژیک
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)- مدیریت استراتژیک پیشرفته
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 81 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 81 اسلاید با عنوان "مرحله مقایسه در مدیریت استراتژیک" بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)
چارچوب مباحث مرحله مقایسه
تعریف استراتژی
بررسی استراتژی ها
انتخاب استراتژی ها
اولویت بندی استراتژی ها
سطح بندی استراتژی ها
استراتژی های سطح سازمان
استراتژی های سطح کسب و کار
استراتژی های سطح وظیفه
ویژگیهای تصمیمات استراتژیک در سطوح مختلف
تقسیم بندی استراتژی ها در سطوح مختلف
استراتژی های سطح کل سازمان / شرکت
استراتژی هدایتی
استراتژی های پرتفولیو: تجزیه و تحلیل پرتفولیو
استراتژی های سرپرستی
استراتژی اقیانوس آبی
استراتژی های سطح کسب و کار
استراتژی های مشارکتی
استراتژی کنسرسیوم خدمات متقابل
سرمایه گذاری مشترک
توافق بر سر اعطای امتیاز
مشارکت زنجیره ارزش
استراتژی های رقابتی
استراتژی هزینه کمتر
استراتژی تمایز
استراتژی تمرکز
تمرکز بر تمایز
تمرکز بر هزینه
استراتژی های توسعه
نفوذ در بازار
توسعه بازار
توسعه محصول
استراتژی های سطح وظیفه ای
استراتژیهای بازاریابی
استراتژیهای مالی
استراتژیهای تأمین منابع انسانی (بامبرگر و مشولم )
استراتژیهای سیستم های اطلاعاتی
گونه های مختلف استراتژیک
سازگاری الگوهای استراتژیک با مبانی منطقی گونه های استراتژیک
تجزیه و تحلیل سوات (swot)
8 مرحله ساخت ماتریس سوات
چهار دسته اصلی استراتژی های ممکن
تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی
تحلیل جایگاه شرکت ...
اتخاذ استراتژی ها متناسب با جایگاه شرکت
تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی
ماتریس بررسی عوامل (SWOT) شرکت ...
ماتریس بررسی عوامل (SWOT) شرکت ...
تحلیل جایگاه شرکت ...
نکته در ارتباط با ماتریس داخلی و خارجی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE)
ماتریس ارزیابی موفقیت و اقدام استراتژیک
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک SPACE (رو ، ماسون و دیکل)
گروه مشاوران بستن(BCG)
ماتریس استراتژی اصلی (GSM)
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 193 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 102 |
پروژه مالی یک شرکت
مقدمه :
اولین جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی درساعت 8 صبح روز یکشنبه 11/1/70 به ریاست جناب آقای دکتر ملک زاده وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی وبا حضور جناب آقای زنجانی رئیس محترم سازمان برنامه وبودجه واعضاء منتخب جناب آقای دکتر نور بخش جناب آقای دکر ایرج فاضل جناب آقای دکتر عباس شفیعی ، جناب آقای دکتر زالی وروسای دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل شد . دراین جلسه پیش نویس آئین نامه امور مالی ومعاملاتی دانشگاههای علوم پزشکی دانشکده های علوم پزشکی وموسسات تحقیقاتی که توسط معاونت محترم اداری ومالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه وقبلا در اختیار کلیه اعضای محترم هیئت امنای مرکزی گذاشته شده بود با اصلاحاتی بشرح پیوست بتصویب رسید .
دومین دستور جلسه مربوطه به نحوه اداره واحد های بهداشتی – درمانی بود که مصوب شد آئین نامه پیشنهادی وزارت بهداش درمان و آموزش پزشکی به هیئت محترم وزیران پس از تصویب جهت اجرا به دانشگاهها ودانشکدههای علوم پزشکی کشور ابلاغ گردد .
در این جلسه تصویب شد که مجموعه قوانین و مقررات آموزشی مربوط به
اعضاهیئت علمی دانشگاه ههای علوم پزشکی مصوب هیئت محترم 3 نفره جانشین هیئت امناوهمچین هیئت های امنای قبلی که توسط حوزه معاونت محترم آموزشی تهیه ودر اختیار اعضای محترم وهیئت امنای مرکزی قرار داده شده است با تصویب هر گونه مصوبه جدید توسط هیئت امنای مرکزی ملاک عمل کلیه دانشگاهها ودانشکده های علوم پزشکی قرار گیرد .
در ادامه جلسه مصوب شده که بودجه تفضیلی هر دانشگاه با حضور معاونت مالی واداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جناب آ”قای دکتر نور بالا ونماینده سازمان برنامه وبودجه جناب آقای کبیری و نماینده دانشگاه مربوط بررسی ومصوبات این هئیت سه نفره بمنزله مصوبه هیئت امنای مرکزی تلقی گردد ضمنا در این جلسه پیشنهاد دانشکده علوم پزشکی بوشهر درمورد فوق العاده جذب وفوق العاده بدی آب وهوای اعضا هیئت علمی مطرح ومصوب شد مشابه بندر عباس عمل گردد .
فصل اول – کلیات
ماده 1- امور مالی ومعاملاتی دانشکده علوم پزشکی که منبعد موسسه نامیده می شود براساس این آئین نامه انجام خواهد شد .
ماده 2- موسسه شامل ستاد دانشگاه وکلیه واحد های اجرائی ( دانشکده ها مراکز آموزشی یادرمانی بیمارستانها ونظائر آن ) است که هر واحد عهده دار اجرای قسمتی از برنامه موسسه می باشد .
ماده 3- سال مالی موسسه از اول فروردین ماه هرسال شروع ودر آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد .
ماده 4- موسسه مکلف است با رعایت مقررات مربوطه ودر مهلت مقرر صورتحساب دریافت وپرداخت هر ماه وحساب نهائی هر سال راتهیه وتنظیم نموده وحسب مورد به هیئت امنا دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد ودارائی ارائه نماید .
ماده 5- دریافتهای موسسه شامل اعتبارات جاری وعمرانی واعتبارات اختصاصی وهدایا وکمکهای مردمی است که می بایستی به حسابهای بانکی مربوطه واریز شود .
ماده 6 -کلیه اسناد واوراق تعهد آو رمالی وهمچنین قرا ردادهای موسسه براساس قوانین ومقررات مربوطه با امضاء رئیس موسسه یا مقامات مجاز از طرف ایشان معتبر خواهد بود .
ماده 7- به منظور انجام پرداختها موسسه مکلف است به تعداد مورد نیاز حساب پرداخت بانکهای دولتی داشته باشد .
تبصره 1- این حسابها در صورت موافقت رئیس یا معاون اداری و مالی موسسه با درخواست مشترک رئیس موسسه یامقام مجاز از طرف او با تفاق ذیحساب ومدیرکل امور مالی افتتاح وتنخواه گردان واحد اجرائی به این حساب واریز خواهد شد .
تبصره 2- برداشت از حسابهای واحد های اجرائی به امضا مشترک رئیس ومسئول امور مالی واحد خواهد بود .
تبصره 3- رئیس واحد می تواند درصورت موافقت رئیس موسسه نسبت به تفویض اختیارات مالی اقدام نماید .
تبصره 4- برداشت از سایر حسابهای موسسه با امضا مشترک رئیس موسسه ( یا مقامات مجاز از طرف ایشان وذیحساب ) ( یامقام مجاز از طرف وی ) به عمل خواهد آمد.
ماده 8- بمنظور واریز درآمدهای اختصاصی موسسه مکلف است به تعداد مورد نیاز حسابهای بانکی غیر قابل برداشت بانکهای دولتی افتتاح نماید . واحد های اجرائی موظفند در آمد های وصولی نقدی خود را به این حسابها واریز نمایند .
ماده 9- بمنظور تمرکز وجوهی که بعنوان سپرده وجه الضمان وثیقه ودیعه وبا نظائر آن دریافت می شود حساب بانکی خاصی توسط موسسه دریکی از بانکهای دولتی افتتاح می گردد واحد های اجرائی مکلفند وجوهی راکه تحت عناوین فوق دریافت می دارند به این حساب واریز نمایند . برداشت از حساب فوق فقط بمنظور استرداد وجوه فوق الذکر به واریز کننده یا ضبط آن بنفع موسسه با رعایت این آئیننامه خواهد بود .
دستور العمل اجرائی این ماده توسط موسسه تهیه وابلاغ خواهد شد .
ماده 10-0 ذیحساب ماموریست که بموجب حکم وزارت امور اقتصاد ودارائی بین مستخلفین رسمی واحد صلاحیت بمنظور اعمال نظارت وتامین هماهنگی لازم براساس قانون نحوه انجام امور مالی ومعاملاتی دانشگاهها وموسسات تحقیقاتی در اجرای مقررات مالی ومحاسباتی موسسه به این سمت منصوب می شود وانجام سایر وظایف مشروح زیر را عهده خواهد داشت .
1- نظارت بر امور مالی ومحاسباتی ونگاهداری وتنظیم حسابها بر طبق قانون وضوابط مربوطه وصحت و سلامت آنها .
2- نظارت بر حفظ اسناد ودفاتر مالی .
3- نگاهداری وتحویل وتحول وجوه ونقدینه ها وسپرده ها واوراق بهادار .
4- نگاهداری حساب اموال موسسه ونظارت بر اموال مذکور .
5- صورت الحساب زیر نظر رئیس موسسه وظایف خود را انجام می دهد .
ماده 11- معاون ذیحساب و مدیر کل امور مالی ماموریست که از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت موسسه به پیشنهاد ذیحساب ومدیر کل ) امور مالی وبا موافقت وحکم رئیس موسسه با معاون اداری و مالی به این سمت منصوب می شود .
تبصره : در صورت اعلام نیاز ذیحساب ومدیر کل امو رمالی وموافقت رئیس موسسه یا معاون اداری ومالی می توان از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت دیگر دستگاههای دولتی با استفاده از آیننامه ماموریتها افرادی را به این سمت منصوب نمود .
ماده 12- رئیس امور مالی ماموریست که ا زبین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت موسسه با پیشنهاد رئیس واحد اجرایی وتائید ذیحساب ویا موافقت رئیس موسسه یامعاون اداری و مالی به این سمت منصوب می شود .
فصل دوم – بودجه ومنابع مالی ودر آمد
ماده 13- بودجه تفضیلی برنامه مالی موسسه است که برای یکسال مالی تهیه می شود و حاوی پیش بینی در بافتها ومنابع مالی وبر آورد نیازهای اعتباری اسناد وواحدهای اجرائی برای برنامه سالانه موسسه وپرداخت دیون می باشد .
ماده 14- برنامه اجرائی سالانه موسسه فعالیتهای جاری وطرحهای عمرانی وسرمایه گذاری درجهت تجهیز و بهبود و یا گسترش فعالیتهای جاری است که به هدفهای تعیین شده در مدت یکسال پیش بینی می شود .
ماده 15- فعالیتهای جاری ، عملیات وخدمات مستمر و مشخصی است که برای رسیدن به هدفهای برنامه طی یکسال اجرا می شود .
ماده 16- طرح عمرانی ، مجموعه عملیات وخدمات مشخصی درجهت اهداف موسسه است براساس مطالعات توجیهی فنی ، اقتصادی ، اجتماعی درمدت معیین وبا اعتبار مشخص که به صورت سرمایه گذاری توسط موسسه انجام وتمام یا قسمتی از هزینه های اجرائی آن ازمحل اعتبارات عمرانی تامین می گردد وهزینه های غیر ثابت دوره مطالعه وبا اجرا را نیز شامل می شود.
ماده 17- فعالیتهای سرمایه گذاری : مجموعه عملیات مشخصی است که درجهت تجهیز و بهبود وگسترش فعالیتها جاری صورت می گیرد .
ماده 18- منابع مالی موسسه عبارت است از اعتبارات جاری ، اعتبارات عمرانی ، اعتبارات اختصاصی مانده اعتبارات مصرف نشده سنوات قبل هدایا وکمکهای مردمی تحصیل وام واستفاده از تسهیلات سیستم بانکی .
تبصره 1- اعتبارات جاری : اعتبارات عمرانی هر سال موسسه در سال قبل توسط موسسه تنظیم وبه مراجع ذیصلاح ارائه می شود تابه صورت کمک در بودجه کل کشور منظور و تصویب شود.
تبصره 2- اعتبارات اختصاصی معادل کلیه در آمدهای وصولی ( درآمد اختصاصی ) موسسه می باشد که به حساب خزانه واریز شده است وکلا قابل
هزینه می باشد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول-کلیات.................................................................... 3
فصل دوم ........................................................................... 10
فصل سوم-پرداختها و هزینه ها ................................................... 12
انواع پرداختها ....................................................................... 12
الف-در مورد خرید های داخلی ................................................. 15
ب:خریدهای خارجی .............................................................. 16
ج : خدمات قراردادی ............................................................. 16
فصل چهارم - معاملات ............................................................ 22
ترتیب تحویل کالا یاخدمات ..................................................... 39
فصل پنجم - تنظیم حساب و نظارت ............................................. 44
فصل ششم - اموال.................................................................. 47
فصل هفتم - امور مختلف ......................................................... 48
حسابداری دولتی ................................................................... 51
ثبت عملیات حسابداری بستن حسابها ............................................ 71
عنوان صفحه
گروه مستقل حسابهای سایر منابع ................................................. 80
مشخصات و تاریخچه طرح تملک دارائیهای سرمایه ای ....................... 84
پیش پرداخت سال جاری .......................................................... 88
وجوه سپرده و تمرکز وجوه سپرده ............................................... 89
بانکها و وجوه نقد .................................................................. 89
وضعیت اعتبارات ارزی ............................................................ 94
ذیحسابی ............................................................................ 94
بستن حساب در پایان سال ....................................................... 102
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 494 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
عنوان: دانلود پاورپوینت مرحله شروع در مدیریت استراتژیک
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 30 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 30 اسلاید با عنوان " مرحله شروع در مدیریت استراتژیک " بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)
چارچوب مباحث مرحله شروع
مأموریت (Mission)
سلسله مراتب و ویژگی های مأموریت سازمانها
تمایزات مأموریت سازمان ها
اجزای مأموریت سازمان
یک روش بسیار متداول برای تعیین مأموریت سازمان
مراحل روش متداول برای تعیین مأموریت سازمان
معیار ارزیابی مأموریت
بیانیه مأموریت
ویژگی های بیانیه مأموریت سازمان
نکات قابل توجه در بیانیه مأموریت
کاربرگ های تهیه بیانیه مأموریت
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 226 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
عنوان: دانلود خلاصه جامع کتاب مدیریت اسلامی تألیف دکتر سید علی اکبر افجه ای (ویژه داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت)
فرمت:pdf
تعداد صفحات: 39 صفحه
دسته: مدیریت (آزمون ارشد و دکتر ی مدیریت)
مدیریت اسلامی جزو منابعی است که از سال 93 بعنوان یکی از دروس آزمون کارشناسی ارشد و از سال 94 بعنوان دروس آزمون ارشد و دکتری مدیریت مطرح شده است. با توجه به جدید بودن این درس یکی از مشکلاتی که در این زمینه برای داوطلبین آزمون ارشد و دکتری وجود دارد پیدا کردن منابع اصلی این درس است با بررسی سوالات مدیریت اسلامی آزمون ارشد سال 93 متوجه می شویم که یکی از مهم ترین این منابع، کتاب مدیریت اسلامی دکتر افجه ای می باشد. فایل حاضر خلاصه ای بسیار جامع و کامل این کتاب می باشد که با اطمینان می توان گفت که کامل ترین خلاصه این کتاب نیز می باشد. مهم ترین ویژگی این فایل نسبت به فایل های دیگر این است که در خلاصه بندی این کتاب تلاش شده است که با دقت تمام کلیه نکاتی که به عنوان ناحیه سوال خیز مطرح می شوند و احتمال طرح سوال از آنها وجود دارد پوشش داده شود. این کتاب دارای بیست و هفت فصل می باشد که خلاصه کلیه فصلها در این فایل موجود می باشد. لیست فصلها نیز به شرح زیر است:
فصل اول : مکتب و علم
فصل دوم: وجوه تمایز مدیریت " اسلامی" با سایر مکاتب مدیریت
فصل سوم: مدیریت اسلامی یک مقوله مدیریتی است
فصل چهارم: "رهبری" از اصول تفکیک ناپذیر "مدیریت" اسلامی است.
فصل پنجم: با علم "تولید"، انسان "توحیدی" نمی توان ساخت!
فصل ششم مدیریت "علمی"، "علمی" جز علم "تولید" نیست
فصل هفتم: "تولید" باید در خدمت "تعالی" انسان باشد
فصل هشتم: مدیریت اسلامی هنر هماهنگی روابط انسانی است
فصل نهم: مدیریت اسلامی همه بر "شور" است
فصل دهم: مدیر اسلامی باید از صفات رهبری هم برخوردار باشد
فصل یازدهم: "مدیر" در پیکر سازمان مثل "مغز" در بدن "انسان" است
فصل دوازدهم: انگیزه کار بیشتر وجدان "الهی" هر انسان است.
فصل سیزدهم: بر پایه دو اصل نیکوکاری و پرهیزکاری با هم یاری و همکاری کنید
فصل چهاردهم: "ترس" از خدا مؤثرترین عامل کنترل در سازمان
فصل پانزدهم: "مدیر اسلامی" فردی است آزاد در زمان و مکان
فصل شانزدهم: تعریف مدیرت علمی (تولید)
فصل هفدهم: برنامه ریزی
فصل هجدهم: تعیین خط مشی
فصل نوزدهم: تهیه شرح عملیات
فصل بیستم: طریقه اجرای عملیات
فصل بیست و یکم: سازماندهی
فصل بیست و دوم: هماهنگی
فصل بیست و سوم: ارتباطات، نظارت و کنترل
فصل بیست و چهارم: علوم رفتاری و مدیریت اسلامی
فصل بیست و پنجم: مروری کوتاه بر رهبری و ابعاد گوناگون آن
فصل بیست وششم: رهبری و مدیریت اسلامی
فصل بیست و هفتم: رهبری از دیدگاه امام علی (ع)
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 440 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
عنوان: دانلود پاورپوینت مرحله تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 21 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 21 اسلاید با عنوان "مرحله تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک " بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)
چارچوب مباحث مرحله تصمیم گیری
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی
کاربرد ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی
تهیه ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
کاربرگ های برنامه ریزی استراتژیک کمی
انتخاب استراتژی های جذاب
جذاب ترین استراتژی ها
بهترین استراتژی های قابل اجرای سطوح مختلف
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 517 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
عنوان: دانلود پاورپوینت تجزیه و تحلیل سوات (SWOT)
دسته: مدیریت (مدیریت استراتژیک)- مدیریت استراتژیک پیشرفته
فرمت: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 28 اسلاید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 28 اسلاید با عنوان " تجزیه و تحلیل سوات (SWOT) " بصورت بسیار زیبا طراحی شده که میتواند به عنوان کار ارائه کلاسی درس مدیریت استراتژیک و مدیریت استراتژیک پیشرفته مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:
تجزیه و تحلیل سوات (SWOT)
8 مرحله ساخت ماتریس سوات
چهار دسته اصلی استراتژی های ممکن
تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی
تحلیل جایگاه شرکت ...
اتخاذ استراتژی ها متناسب با جایگاه شرکت
تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی
ماتریس بررسی عوامل (SWOT) شرکت ...
ماتریس بررسی عوامل (SWOT) شرکت ...
تحلیل جایگاه شرکت ...
نکته در ارتباط با ماتریس داخلی و خارجی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE)
برای تهیه«ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک»باید به طریق زیر عمل کرد:
ماتریس ارزیابی موفقیت و اقدام استراتژیک
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک SPACE (رو ، ماسون و دیکل)
گروه مشاوران بستن(BCG)
ماتریس استراتژی اصلی (GSM)
ماتریس استراتژی اصلی (GSM)
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 78 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
پروژه مالی شرکت صنایع تجهیزات نفت (سهامی خاص)
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
حسابها و پرداختنی بلند مدت
|
گروه |
شرکت اصلی |
||
حسابهای پرداختنی : |
1387 |
1386 |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
سازمان گسترش و صنایع نوسازی صنایع ایران |
140، 2 140، 2 |
140، 2 140، 2 |
140،2 140، 2 |
140، 2 140، 2 |
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان
گردش حساب مزبور به شرح زیر است:
|
گروه |
شرکت اصلی |
||
|
1387 |
1386 |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
مانده در ابتدای سال پرداخت شده طی سال ذخیره تامین شده مانده در پایان سال |
331، 3 (190، 1) 108، 1 944، 3 |
660، 2 (870) 532، 1 331، 3 |
581 (99) 370 852 |
588 (225) 218 581 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
سرمایه
سرمایه شرکت اصلی مبلغ 000، 167 میلیون ریال میباشد که کلاً متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
اندوخته قانونی
طبق مفاد ماده 135 قانون محاسبات عمومی از محل سود قابل تخصیص شرکت اصلی و شرکتهای فرعی مبالغی به اندوخته قانونی منتقل میشود. به موجب مفاد ماده یاد شده تا رسیدن اندوخته قانونی هر شرکت به میزان صددرصد سرمایه همان شرکت، انتقال به اندوخته فوقالذکر الزامی است. اندوخته قانونی قابل انتقال به سرمایه شرکت نبوده و جز در هنگام انحلال شرکت، قابل تقسیم بین سهامداران نیست.
مانده اندوخته قانونی به تفکیک شرکتهای گروه به شرح زیر است:
|
1387 |
||
نام شرکت |
مانده ریال |
افزایش طی دوره |
مانده پایان سال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
شرکت فن آوری تجهیزات سر چاهی شرکت توس پیوند شرکت طراحی مهندسی پارس پنگان شرکت گسترش شیر سازی (سهامی خاص) شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص) سهم اقلیت |
45 5 365 244 921، 3 (656) 926، 3 |
0 0 4 0 995 (4) 995 |
45 5 370 244 916، 4 (658) 921، 4 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
سایر اندوختهها
گردش سایر اندوختهها به شرح زیر است:
|
گروه |
شرکت اصلی |
||
|
1387 |
1386 |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
اندوخته سرمایهای اندوخته عمومی تعدیلات تلفیق |
800، 1 367 (167، 2) |
800، 1 367 (167، 2) |
0
|
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
سهم اقلیت
سهم اقلیت در شرکتهای فرعی از ارقام زیر تشکیل شده است:
|
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
سرمایه اندوختهها سایر اندوختهها زیان سال جاری زیان انباشته |
090، 7 72 397 (143، 1) (797، 2) |
090، 7 72 397 (432) (263، 2) |
|
619، 3 |
864، 4 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
فروش خالص و درآمد ارائه خدمات
گروه: |
1387 |
1386 |
||
مقدار/ تن |
میلیون ریال |
مقدار/ تن |
میلیون ریال |
|
فروش محصولات تولیدی فروش Wellhead فروش محصولات خریداری شده فروش VALVE فروش ابزار حفاری فروش لوله فروش اتصالات فروش فلنج فروش شیر آلات سایر |
|
228، 4 390، 3 796، 5 212، 5 895، 3 787، 129 945، 2 844، 1 296، 88 516 |
|
460، 3 228، 4 284، 1 499، 6 0 673، 59 856، 4 676، 2 641، 85 779، 3 |
درآمد سپرده کوتاه مدت بانکی درآمد ارائه خدمات برگشت از فروش و تخفیفات |
|
909، 245 380، 5 (314) |
|
096، 172 737، 4 (550) |
|
|
975، 250 |
|
283، 176 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
شرکت اصلی |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
درآمد ارائه خدمات فروش لوله فروش اتصالات فروش ابزار حفاری فروش فلنج فروش شیر آلات سایر |
480، 3 600، 122 945، 2 895، 3 133 534، 22 494 |
676، 2 673، 59 856، 4 0 543 816، 30 760، 2 |
|
081، 156 |
324، 101 |
هزینههای دستمزد مستقیم از اقلام زیر تشکیل شده است:
|
گروه |
شرکت اصلی |
||
|
1387 |
1386 |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
حقوق و دستمزد و مزایا بیمه سهم کارفرما و بیمه بیکاری مزایای پایان خدمت |
949، 3 794 499 |
465، 3 636 268 |
058، 1 203 85 |
822 172 60 |
|
242، 5 |
369، 4 |
346، 1 |
054، 1 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)
یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی
سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1387
هزینههای سرباز تولید از اقلام زیر تشکیل شده است:
|
گروه |
شرکت اصلی |
||
|
1387 |
1386 |
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
حقوق، دستمزد و مزایا بیمه سهم کارفرما مزایای پایان خدمت مواد غیر مستقیم استهلاک تعمیر و نگهداری آب، برق، پست، تلفن و سوخت بیمه داراییهای ثابت ایاب و ذهاب و حمل و نقل هزینه اجاره انتقال به سایر مراکز سایر |
324، 7 975 757 114، 1 622، 5 302، 1 498 18 736، 1 245، 1 (400) 965، 1 |
023، 7 876 118، 1 207، 1 828، 5 693، 1 343 48 675، 1 067، 1 0 784، 3 |
388، 2 230 153 372 428 51 40 0 195 0 0 108 |
355، 2 208 125 362 387 65 75 0 185 0 0 87 |
|
156، 22 |
753، 24 |
965، 3 |
849، 3 |
سود حاصل از سرمایهگذاریها- عملیاتی
|
گروه |
|
|
1387 |
1386 |
میلیون ریال |
میلیون ریال |
|
سود سهام شرکتهای فرعی مشمول تلفیق سود سهام شرکتهای وابسته |
980 |
172 088، 6 |
|
980 |
260، 6 |
شرکت صنایع تجهیزات نفت(سهامی خاص)